U bent hier: Home

15u35 : vierde leerjaar

15u55 : vijfde leerjaar

16u15 : zesde leerjaar

Tussen deze optredens komen enkele leerlingen hun talent tonen

L6 verslag cultuurklassen dag 4

Deze dag was de meest gevulde van allemaal: na ons ontbijt meteen de bus op, om de gids op te halen in Ieper. Deze reed samen met ons langs verschillende begraafplaatsen, loopgraven, bunkers en monumenten ter nagedachtenis van ‘den grooten oorlog’. De kinderen luisterden met open mond naar alle verhalen, en keken hun ogen uit in de loopgraven en bunkers.

Nadien aten we ons zelfgemaakt lunchpakket op naast de Menenpoort. Na een korte speelpauze was het tijd om het museum ‘in Flanders Field’ te bezoeken. Daar liepen we 2 uur vrij rond, en kregen achteraf complimenten van de organisatie dat we zo rustig en geïnteresseerd rondgekeken hadden. Een pluim dus voor onze kids! Achteraf volgde dan uiteraard de beloning: souvenirshop en een superspeeltuin om even uit te waaien. Nadien kregen we in de ‘Kazematten’ een heerlijk bord spaghetti en een ijsje! Dan was het tijd om het heel stil te maken en te luisteren naar de ‘last post’.

Daarna terug de bus op, recht naar het hostel, waar dj meester Jeroen ons stond op te wachten. Het werd een blij weerzien voor iedereen, en we dansten tot het hoog tijd werd om te gaan slapen. Een fantastische afsluiter van een supertoffe week!

Tot morgen aan de schoolpoort!

Sfeerbeelden dag 4

L4 verslag boerderijklassen dag 2

Na een goede nachtrust zijn we vol energie gestart met de ochtendtaken op de boerderij.
4a zorgde ervoor dat de geiten en de schapen hun ontbijtje kregen.
4b gaf de koeien en hun kalfjes een overheerlijke maaltijd.

Hierna mochten we zelf aan tafel gaan.
Een tasje verse chocomelk, zelfgemaakte confituur, een schelletje kaas of een peperkoek samen met wat brood, hmmm.

Na het ontbijt gingen we weer per klas op stap om allerlei nieuwe dingen te leren.
4a waagde zich vandaag aan het schudden van melk tot boter.
Op dezelfde moment was 4b volop in de weer met over heel de boerderij op zoek te gaan naar de meest interessante weetjes over de dieren.

Als middageten waren het FRIETJES! :)

Een schat zoeken op het domein verstopt door Bella boe (de koe) was ontzettend plezant.
We losten opdrachten op voor coördinaten, die we in een gps moesten ingeven.
4b bakte dan weer zoals echte bakkers een lekker broodje.

We sloten onze dag af met een leuke groepsfoto!

We liggen nu allemaal goed te slapen in ons bedje!
Mama, papa, ... morgen zijn we terug met onze fijne laatste verhalen.
We zullen staan springen om ze te vertellen als we om 15u30 terug aankomen aan onze school!

Sfeerbeelden dag 2

L4 verslag boerderijklassen dag 1

Vandaag zijn we aangekomen op de eerste dag van onze boerderijklassen.
Na een vlotte busrit was iedereen zeer enthousiast om de boerderij te gaan verkennen.
Tof dat we hier ook de tijd voor hebben gekregen.

Na een overvol maar heerlijk bord spaghetti konden we beginnen aan onze eerste activiteit!
4a bakte zelf een brood, ze weten nu ook het verschil tussen meel en bloem.
4b maakte boter en choco nadat ze leerden welke weg melk aflegt van de koe tot in ons glas.

Na een 4 uurtje hebben we allemaal een beetje genoten van de zon die kwam piepen, terwijl we tussen de geitjes, kippen en kleine konijntjes vertoefden.

We kijken allemaal al uit om na een goede nachtrust morgen aan de boerderijtaken te kunnen starten!

sfeerbeelden dag 1

L6 verslag cultuurklassen dag 3

Vandaag stond er alweer een heleboel op het programma. We konden gelukkig een beetje langer slapen, voor sommigen was dit wel nodig.

Na alweer een lekker ontbijt maakten we ons lunchpakket, en vertrokken we te voet richting Kortrijk centrum. Daar stonden 2 gidsen ons op te wachten, die ons verschillende oude gebouwen van een andere kant lieten zien. Zo mochten we de Sint-Maartenskerk beklimmen, tot 84 meter boven de grond. Daar hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Ook konden we even kijken naar een enorm rad in de kerktoren, en uiteraard bezochten we ook even de prachtige beiaard. Vervolgens doken we een middeleeuwse kelder in onder de grote markt, en konden we ook even binnen in één van de 2 broeltorens.

Na een gezellige lunch in het park, vertrokken we richting Texture. Een museum over vlas. Daar kregen de kinderen een boekje, die hen door heel het museum leidde. Op de terugweg begon het lichtjes te regenen, maar dat deerde ons niet. De meesten versnelden zelfs hun pas nog, toen ze hoorden dat er vanavond stoofvlees met frietjes op het menu stond.

Nu zit iedereen gezellig op de kamer, klaar voor het avondmaal en de avondactiviteit! Morgen wordt een zware dag, dus niet te laat onder de wol!

Sfeerbeelden dag 3

L6 verslag cultuurklassen dag 2

Iedereen vroeg uit de veren voor een royaal ontbijt! Ook werden meteen de lunchpakketten gemaakt want we gaan een hele dag op uitstap.

De bus zette ons eerst af op de verkeerde plek, maar na een beetje hulp van een vriendelijke parkeerwachter wisten we toch de juiste plaats te vinden. Daar stonden 2 gidsen ons op te wachten, en doken we met z’n allen het muziekbos is.

We kregen allerlei interessante verhalen over heksen, beuken, Duitsers en water in de grond. Ook bezochten we een heuvel die een begraafplaats bleek te zijn, en een echte ‘geuzentoren’! In het bos aten we ons lunchpakket op, daarna was het tijd om richting ijshoeve te wandelen. Dat bleek ook een boerderij te zijn, en een adventurepark. De kinderen leefden zich helemaal uit! Ook moesten ze een ijsje bestellen in het Frans. Dit lukte bij iedereen!

Moe maar voldaan stapten we terug naar de bus, om terug naar ons hostel te rijden. Daar kregen we lekkere macaroni, en als afsluiter speelden we het ‘reclamespel’! Nu ligt iedereen onder de wol, alweer klaar voor een nieuwe dag!

sfeerbeelden dag 2

L6 verslag cultuurklassen dag 1

Eindelijk is het zover! Vandaag vertrekken we met de zesdeklassers op cultuurklassen naar Kortrijk! Na een uurtje op de bus kwamen we aan bij ons hostel. We mochten onze bagage droppen in de grote zaal, en vervolgens gingen we de buurt verkennen. We kwamen al snel in een groot park, waar de kinderen even konden uitwaaien. Vervolgens aten we ons lunchpakket smakelijk op, en vertrokken we richting het centrum van Kortrijk. Daar stonden 2 gidsen ons op te wachten. Die vertelden ons het rijke verleden van Kortrijk. We wandelden door het begijnhof, langs de leien, bezochten het stadhuis en stonden stil bij verschillende oude torens.

Na de stadswandeling werd het hoog tijd om onze spullen op onze kamers te installeren. Nadien kregen we een lekker avondmaal: Gyros met rijst! Vervolgens werden er brieven geschreven, spelletjes gespeeld en boeken gelezen. Na een actieve eerste dag kruipt iedereen onder de wol, klaar voor een nieuwe dag!

Enkele sfeerbeelden

Dag 3 vredesklassen L5

Kort verslagje van de derde dag

Vanochtend werden we iets vroeger gewekt, want al onze koffers moesten nog ingepakt worden. Dit is allemaal zeer vlot gegaan.
Om half 9 zaten we aan de ontbijttafel. Een stevig ontbijtje, nog eventjes spelen terwijl we aan het wachten waren op de bus en dan waren we klaar voor onze laatste activiteit.

Het bezoek aan het ‘in Flanders Fields Museum’ was zeer fijn. We kregen allemaal een bandje aan, zodat we vrij aan de slag konden in het museum. Filmpjes, getuigenissen, voorwerpen, alles werd bewonderd.
Na een kleine 2 uurtjes was het tijd om te gaan. Nog even onze picknick nuttigen en dan op de bus.

We zijn nu aan onze terugrit bezig. We kijken ernaar uit jullie terug te zien!

Enkele sfeerbeelden

Dag 2 vredesklassen L5

Het verhaal van dag 2

Deze ochtend kwam er pas om 07.00 uur leven in ons vakantiehuis. Stilaan werden onze kapoenen wakker, hoewel we er nog enkelen hebben moeten wekken rond kwart voor 8. Om half 9 stond ons ontbijt op ons te wachten.

Daarna stond de bus ons op te wachten voor ons eerste bezoek. We bezochten de begraafplaats van Lijssenthoek. Hier liggen 10.785 soldaten. Dit was zeer indrukwekkend om te zien. We werkten hier in 2 groepen. Terwijl de ene groep een uitleg kreeg van een zeer gepassioneerde gids, deed de andere groep een zoektocht langsheen de grafstenen.

We zetten onze dag verder in Zonnebeke. Daar aten we, in het zonnetje ;-), onze heerlijke verse broodjes op. Voor elk kind een broodje op maat, dat smaakt!

Het bezoek aan het Memorial Museum van Passchendaele liet ons een zeer grote indruk na. Ook hier stonden 2 gidsen ons op te wachten, die ons meenamen in het verhaal van de oorlog. Wauw, wat waren we hier aandachtig en wat hebben we hier bijgeleerd! De gids nam ons hierna mee naar een tweede begraafplaats. Deze plek was nog groter dan de eerste. Ook hier werd ons heel wat uitleg gegeven, leerden we nieuwe dingen, werden we wat verder meegenomen in het verhaal van de oorlog.

Om dit even te laten bezinken, gingen we nog een uurtje buitenspelen aan ons vakantiehuis. Lekker in de tuin wat voetballen, tennissen, in het gras chillen, het kon allemaal.

Om 18 uur mochten we aan tafel. We kregen weer een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. Aardappeltjes met worst en appelmoes. Voor de vegetariërs onder ons werd een groenteburger voorzien. Als dessertje konden we kiezen uit een mandarijn of een koekje.

Onze dag zat er nog niet op. Om 19 uur zaten we alweer op de bus richting de Menenpoort in Ieper. We waren onder de indruk van de ‘Last Post’. Onze juffen konden weer heel trots zijn op ons. Een hele dag zo aandachtig geweest en ook hier lieten we ons van onze beste kant zien.

Terug richting vakantiehuis, nog eventjes spelen, douchen, inpakken, … en klaar om richting ons bedje te gaan.

We kijken uit naar onze laatste dag morgen met nog een leuk bezoek aan het Flandes Fields museum, maar ook naar onze terugrit om jullie allemaal eens goed te kunnen knuffelen. Wij hopen jullie aan de poort te mogen verwelkomen rond 15.30.

Tot morgen allemaal!

Sfeerbeelden dag 2

Dag 1 vredesklassen L5

We kwamen aan in Westouter rond 11 uur. We hadden dus een uurtje tijd om onze kamers in orde te maken. Daarna aten we ons lunchpakket op. Er was zelfs nog even tijd om buiten te spelen.

Om 13 uur stond de bus ons op te wachten en vertrokken we naar de IJzertoren. 2 gidsen leidden ons rond. We vonden dit allemaal zeer indrukwekkend en hebben aandachtig geluisterd. Zowel de gidsen als onze juffen waren enorm trots op ons.

Daarna trokken we door naar de dodengang. De loopgraven maakten zelfs nog meer indruk op ons. We konden ons een beetje voorstellen hoe het leven van de soldaten in de loopgraven was. Ook hier werden we even stil van.

Op de terugrit naar ons vakantiehuis vielen er al enkele in het slaap. Blijkbaar was het toch een zware dag. ;-)

We konden direct aan tafel. Er werd voor ons een heerlijke maaltijd klaargemaakt: kroketjes met kip en groentjes. Als dessertje kregen we een lekkere koek.

Jammer genoeg begon het te regenen, waardoor we niet meer buiten konden spelen. Onze juffen hadden voor ons een spel voorzien, waarin we allemaal heel hard opgingen. De winnaars van dit spel waren ‘de Leuke Spionnen’.

Rond half 10 hopen we dat de kamers stilletjes zullen zijn, zodat we morgen fris en monter zijn voor een nieuwe dag in de Westhoek.

BUITENLESDAG : wij doen MEE

ITALIAANS EETFESTIJN : bedankt aan alle helpers en eters!!

toonmoment 30 maart 2018

MAANDAG 26 maart schoolfotograaf

Er zijn momenteel geen berichten beschikbaar.