U bent hier: Home » Nieuws » Dag 2 vredesklassen L5

Dag 2 vredesklassen L5

Het verhaal van dag 2

Deze ochtend kwam er pas om 07.00 uur leven in ons vakantiehuis. Stilaan werden onze kapoenen wakker, hoewel we er nog enkelen hebben moeten wekken rond kwart voor 8. Om half 9 stond ons ontbijt op ons te wachten.

Daarna stond de bus ons op te wachten voor ons eerste bezoek. We bezochten de begraafplaats van Lijssenthoek. Hier liggen 10.785 soldaten. Dit was zeer indrukwekkend om te zien. We werkten hier in 2 groepen. Terwijl de ene groep een uitleg kreeg van een zeer gepassioneerde gids, deed de andere groep een zoektocht langsheen de grafstenen.

We zetten onze dag verder in Zonnebeke. Daar aten we, in het zonnetje ;-), onze heerlijke verse broodjes op. Voor elk kind een broodje op maat, dat smaakt!

Het bezoek aan het Memorial Museum van Passchendaele liet ons een zeer grote indruk na. Ook hier stonden 2 gidsen ons op te wachten, die ons meenamen in het verhaal van de oorlog. Wauw, wat waren we hier aandachtig en wat hebben we hier bijgeleerd! De gids nam ons hierna mee naar een tweede begraafplaats. Deze plek was nog groter dan de eerste. Ook hier werd ons heel wat uitleg gegeven, leerden we nieuwe dingen, werden we wat verder meegenomen in het verhaal van de oorlog.

Om dit even te laten bezinken, gingen we nog een uurtje buitenspelen aan ons vakantiehuis. Lekker in de tuin wat voetballen, tennissen, in het gras chillen, het kon allemaal.

Om 18 uur mochten we aan tafel. We kregen weer een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. Aardappeltjes met worst en appelmoes. Voor de vegetariërs onder ons werd een groenteburger voorzien. Als dessertje konden we kiezen uit een mandarijn of een koekje.

Onze dag zat er nog niet op. Om 19 uur zaten we alweer op de bus richting de Menenpoort in Ieper. We waren onder de indruk van de ‘Last Post’. Onze juffen konden weer heel trots zijn op ons. Een hele dag zo aandachtig geweest en ook hier lieten we ons van onze beste kant zien.

Terug richting vakantiehuis, nog eventjes spelen, douchen, inpakken, … en klaar om richting ons bedje te gaan.

We kijken uit naar onze laatste dag morgen met nog een leuk bezoek aan het Flandes Fields museum, maar ook naar onze terugrit om jullie allemaal eens goed te kunnen knuffelen. Wij hopen jullie aan de poort te mogen verwelkomen rond 15.30.